streda 1. júna 2011

Odkrojiť si kúsok plástu s medom

V starej pošte, z roku 2009, som objavil fotografie TBH od Romana z obce Lipov na južnej Morave. Na fotografii z apríla toho roku Roman zachytil časť jeho včelnice s mednou kravou, ktorú chcel v nastávajúcej včelárskej sezóne "osedlať". Nepodarilo sa, roje v máji nemal. Pritom sa skutočne veľa tešil na okamih, len tak si otvoriť úľ a ukrojiť si kúsok plástu s medom. Mňam!






Do letného slnovratu dokončil v dielni aj úľ Warré, ktorý riešil podľa konštrukčných plánov klasicky, avšak bez postranných líšt. Celú sezónu o roj ani nezavadil, ale nakoniec, 21.júla, sa mu podarilo jeden chytiť, síce malý, ale predpokladal, že v pohode prežije do jari. Konečne mal roj v trámikovom úli Warré. Podporoval ho sirupom a sledoval stavbu prírodného diela cez okienko. Bol to roj druhák, matka sa sľubne rozkládla a včelstvo podporované znáškou zo slnečnice aj primerane rástlo a nahromadilo zásoby na zimu. Na jar 2010 mi Roman napísal, že nemá dobrú správu, roj bohužiaľ zimu neprežil. V jeseni 2009 boli včelstvá na južnej Morave značne zasiahnuté a oslabené Varoázou a vírovou nákazou. A k tomu treba brať do úvahy, že to bol rojík neskorý. "Ale flintu do žita nehádžem", napísal mi Roman. V máji 2010 urobil zmetence, premietol ich do mednej kravy aj do úľa Warré a včelstvá už išli do zimy podstatne silnejšie. "Mne sa proste na Warré ľúbi taká tá pohodová obsluha." napísal mi Roman a pokračuje: "Podľa mňa je to ideálny spôsob včelárenia. Nenáročný na financie a čas."
Tiež pekný príbeh. A poučný!

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára