sobota 4. júna 2011

Včielky sa zalietavali ostošesť

Zdalo by sa, že ten úľ je pripravený na vandrovku za agátom, no nie je tomu tak. Priateľ, Franta z Partizánskej Lupče, sa celú jar v tejto sezóne pokúša získať od včelárov vo svojom okolí roj, no nedarí sa mu, akosi mu nikto nie je ochotný výjsť v ústrety. Mne v máji prileteli do záhrady štyri neznáme roje. Samozrejme, že som ich prichýlil medzi moje "divožienky" včielky. Keď priletel ten štvrtý, zatelefonoval som Frantovi či má záujem o roj a či je ochotný ho prevážať v osobnom aute na vzdialenosť asi tridsať kilometrov. Potešil sa a asi po hodine si prišiel po roj. Nadšené boli aj jeho manželka s dcérou, ktoré mu robili doprovod. Prišiel vybavený novučičkým úľom miery "B". Medzistienky v rámikoch rozvoniavali a lákali včielky. Roj som presypal z papierovej kartónovej škatule od Karpatského brandy rovno do úľa. Včielkam sa v úli hneď zapáčilo a asi po dvadsiatich minútach sa všetky nasťahovali do nového príbytku. Letáč som utesnil novinami, úľ sme spoločne s Frantom zabezpečili lepiacou páskou a pavúkom proti pohybu jednotlivých častí a naložil som ho do kufra Frantovej Oktávie.
Cestovanie roja autom pár desiatok kilometrov na nové stanovište k čerstvému prateľovi včiel, Frantovi, prebiehalo celkom úspešne. Len niekoľko metrov pred bránou záhrady, ktorá bola cieľom prevozu, musela Františkova manželka aj s dcérou rýchlo opustiť auto, pretože tesniace noviny na letáči sa uvoľnili a včielky začali robiť spoločnosť osádke v kabíne automobilu. Po odstavení auta a otvorení kufra sa včielky opäť ukludnili, sadli na prednú stenu úľa a letáč, aby mohli brániť svoj nový domov. V záhrade, v tieni starých ovocných stromov, bude kolónia rásť, aby rozšírila v budúcich sezónach potomstvo svojho rodu.
Franta má zjavnú radosť zo svojho prvého včelstva a každý deň ma informuje o tom čo sa na jeho včelnici robí. Napísal mi mail: Na svém novém stanovišti včelky se zalítávaly ostošest. Dneska jsme to se sousedem prošli a dali jim 5-litrovou láhev s medovýma pomejema (opláchnutý medomet, nádoby a cedidla). Viditelně jim chutnalo, ale strážkyně byly i tak protivné. Jsem překvapený, kolik toho za tu malou chvilku stihli vybudovat.

Dbá aj na bezpečnostné opatrenia. Takéto upozornenie, to sa na iných včelniciach nevidí!


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára