štvrtok 7. júla 2011

Včelstvá hladujú

Ako som uviedol v komentári k predchádzajúcej skúsenosti, moje včelstvá hladujú. Včera som do nich nahliadol, hneď na mňa zaútočili, čo nemajú vo zvyku, majú veľa zaviečkovaného plodu, ale zásoby nemajú vôbec. To bola príčina hromadného usmrcovania trúdov včelami. Pred jedenástimi dňami bolo všetko v poriadku, dokonca nadstavovali bunky pod latkou trámika a pri poťažkaní debničky táto mala svoju primeranú hmotnosť. Včelstvá sú silné, vo vynikajúcej kondícii, s veľkými plochami plodu. Vtedy som usúdil, že včelstvá sa vyvíjajú normálne a nemajú žiaden problém. Že sa situácia obráti za desať dní ku hladovaniu, to ma ani len nenapadlo. Po včerajšom zistení situácie som večer dal všetkým rodinám po štvorlitrovej fľaši sirupu. Vybrali ho za dvadsaťštyri hodín. Dúfam, že to prežijú, dnes opäť začali nosiť peľ, lipový kvet zamrzol, lúky sú odkvitnuté, horu poumývali za týždeň prudké dažde, takže dostať sa do situácie, že hneď po letnom slnovrate budem musieť kŕmiť včelstvá, to sa mi ešte nestalo. Ešteže som mal v máji celkom slušné medobranie jarného medu. Každý rok nám počasie prichystá niečo iného, takže aj prírodné včelárenie je riskantný podnik. 
Nechcem byť stíhaný a pokutovaný za týranie a zanedbávanie zvierat. Nemôžem čakať, že prídem o všetky úle v zlých podmienkach. Umožňujem včelám prežívať cez prirodzený proces alebo prostredníctvom menších manipulácií, ale nemôžem stratiť moje včelstvá v dôsledku hladovania v júli kvôli zlému počasiu. Neviem si predstaviť prírodné včelárenie v pár úľoch,ktoré by boli v troch, štyroch sezónach bez ošetrovania a prekvitali by. Môže to fungovať v izolovanej oblasti s nízkou hustotou včelstiev. Väčšina z nás žije v oblasti s vysokou hustotou včelárov a včelstiev, kde prírodné včelárenie nemôže byť úspešné. To preto, že okolití včelári liečia svoje včelstvá, čo ohrozuje môj prirodzený výber. Môžem len povedať, že rozmnožujem moje včelstvá rojmi z dvoch najlepších rodín, ktoré sa rojili predvlani, vlani aj tohto roku a doniesli dostatok medu pre seba aj pre mňa. Takýto postup považujem za vylepšenie genetiky mojich včelstiev z miestneho chovu. Dúfam, že výsledkom starodávnych postupov budú pre včely dva kroky vpred a pre roztoče jeden krok späť. Myslím, že aj pre včely a včelárov bude lepšie, keď prestaneme vytvárať "sociálne včelstvá". Lebo to je dôvod, prečo komerčný včelársky priemysel dnes umiera pomalou smrťou, prečo takmer všetky úle a včelie produkty sú poškvrnené chémiou. Nehrniem sa za nimi ich cestou neúspechu. Dávam včelám šancu vyvíjať sa tiež.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára