piatok 19. augusta 2011

Čo je cieľom včelára?

Keď sedím poblíž mojich úľov a pozorujem včely na letáči, som úplne očarený svetom včiel. Do nosa mi udiera aróma z úľa, ktorú šíria po okolí vetrajúce včely. Nie je to len vôňa medu, ale aj niečo iné, unikátne. Verím, že som závislý na včelách. Verím, že včely robia to, čo práve treba robiť. Verím, že milióny rokov evolúcie sú ukážkou ich efektívneho života. Takéto chvíle je možné vyskúšať si úplne priamočiaro. Stačí postaviť si dva trámikové úle, nasťahovať do nich včely a sadnúť si na záhrade vedľa nich. Zvyšok teórie o včelárení nie je dôležitý a pre začínajúceho včelára je zmätočný.
Mám svoju vlastnú pravdu o tom, ako si udržať zdravé včely a som presvedčený, že sa mi to darí preukázať, že základom v praxi je život včiel na prírodnom diele, že moje trámikové úle v štýle Warré a Tanzánian sú pre moje včely tým najlepším komfortom. Mnohí majú pochybnosti a požadujú odo mňa určité vysvetlenie, "ako a prečo" môže zabudnuté včelárenie fungovať a priaznivo vplývať na zdravie včiel. Celkom rád odpovedám, že pochopenie trámikového včelárenia môže trvať každému dlhšiu dobu, že určite bude v začiatkoch bez výrazných výnosov medu, že prirodzené rojenie, ktoré k tomuto spôsobu ošetrovania včelstiev patrí, mnohých odradí, ale, že s prírodným včelárením nemožno čo stratiť, len všetko získať. Kvalitné včelie produkty, zdravie včiel, poznatky o živote včelstiev, relax v pokojnom prostredí blízko úľov s tancujúcimi, spievajúcimi a energiu vyžarujúcimi včelami. Nepotrebujem "vedecké vysvetlenie" pre všetko ako včelárenie na prírodnom diele priaznivo funguje a ovplyvňuje zdravý život včiel, ale iste stojí za to, vyskúšať si zabudnuté spôsoby včelárenia. Už celé desaťročie som každý deň pripravený dať niečo do prírodného včelárenia, presvedčiť sa či to funguje, a ono to funguje. Dôvody, prečo by to mohlo v modernom včelárení fungovať, tie pochopí každý neskôr, s časom. Prečo veda ignoruje prírodné včelárenie? Pretože nie je pre zabudnuté formy ošetrovania včelstiev financovaná! Ja môžem len povedať, že čo som za tých pár rokov na prírodnom včelárení pozoroval a zistil je, že v konečnom výsledku úspešne včelárim s roztočmi Varroa, pretože včelstvá začínajú každú sezónu od nuly. To je skutočný test. Je to málo? Veda nemôže odpovedať, ale príroda hej. Mojou prácou nie je niečo dokazovať, pretože si nemôžem dovoliť sedieť v laboratóriu a robiť experimenty s použitím vlastných prostriedkov. Dôležité je, že môj prístup ku včelám funguje, že včeláriť na prírodnom diele je dlhý príbeh a príliš nezáleží na tom "ako a prečo". 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára