nedeľa 5. mája 2013

Vitajte, myslím, že ste na správnom mieste


Začínajúci aj skúsení včelári, ktorí prišli so záujmom a v tak veľkom počte (59) 5.mája na moje školenie o prírodnom včelárení, svedčia o tom, že myšlienky z našejpr@vdy o včelárení v štýle retro stoja za šírenie. Najstarší účastník má 70 rokov a jeden z dvoch najmladších má 11 rokov a druhý 6 mesiacov. Priemerný vek zúčastnených záujemcov o prírodné včelárenie je 40 rokov. 
Bol som na viacerých včelárskych seminároch, na víkendových včelárskych školeniach aj na nejednej včelárskej nedeli. Všade mi ponúkali lesklé katalógy. V hojnosti tam prednášali titulovaní odborníci. Počul som príbeh po príbehu ako umierajú včelstvá hladom cez zimu, pretože im niekto zabudol naliať džbán cukrového sirupu. Každý myslí len na medobranie do poslednej kvapky medu a včely nechá zimovať na cukrovej vode. Nepočul som žiadnu zmienku o starých typoch úľov, ale Langstroth spomínal každý. Nikto sa nezmienil o prírodnom včelárení. V skutočnosti sa tam nikto nezmienil o starostlivosti venovanej včelám, ale každá metodika ošetrovania včelstiev sa krútila okolo medového výnosu. Poučený z množstva nových informácií, vyšiel som z rokovania presvedčený, že musí existovať lepší spôsob spolužitia so včielkami. Po desaťročí môjho objavovania múdrych včelárskych skúseností našich dedov mám veľkú radosť, že lepší spôsob včelárenia dávno existuje a hojná účasť včelárov z rôznych kútov Slovenska a Česka na mojej prednáške o prírodnom včelárení len svedčí o tom, že oni chcú byť tou zmenou, ktorú chceme vidieť vo svete. Kto vie byť vytrvalý a dokáže počkať kým ochutná včelie produkty zo svojej minifarmy od včielok vedených v súlade s prírodou, a nie zo supermarketu, ten pochopí čo jedli a pili bohovia na Olympe, a že s tým tmavým a riedkym čosi, čo predávajú, to nemá nič spoločného. Dávno som prišiel na to čo naši rodičia mali za samozrejmé a netvárim sa, že som objavil Ameriku. Pritom sa stačí držať tradícií a nenechať sa "oblbnout"...
Mám pocit, že malé včely nemajú s roztočmi Varroa problém. Aj keď s malými včelami nezastavíme roztočov Varroa, myslím si, že malé včely to robia rovnako dobre ako včely na Ďalekom východe. Včeláriť na varroa udržateľnej úrovni dokážeme až vtedy, keď bude v tejto republike všeobecný zákaz kočovania so včelstvami za hranice chotára obce a včelárska verejnosť pochopí, že včelárstvo nemôže byť miestnym podnikom. Prajem Vám kľudné a úspešné dni s prírodným včelárením.  Milan Bencúr



















Viac fotografií si pozrite tu.  


1 komentár:

  1. Objevte eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Obchodujte kdekoliv Čas jsou peníze. Obchodujte na počítači, mobilu a tabletu

    Otevřené obchody na eToro - 227,651,647

    OdpovedaťOdstrániť